Çok Bilinmeyenli Denklem!
Hala Ülke Olarak Neden Marka Olamıyoruz?
-Hadi artık bizlerinde bir marka olma zamanı gelmedi mi?
-Yada dünyada neden Türkler olarak bir meşhur marka üretemiyoruz?
-Neden marka olma bilincini algılamamakta bu kadar inatçıyız?
-"......Bir Dünya Markası" derken bile neden destekli sallamıyoruz?
-Bu halkın duyguları ile oynamak, onları yanıltmak olmuyor mu?
-Hala ülke olarak markalaşmanın sırlarını çözememişken bir firma çıkıp nasıl biz dünya markasıyız diye kendini lanse edebiliyor?
-Reklamları denetleyen kurum halkı yanılta etkisi içeren sözler sarfettiği için buna neden bir dur demiyor?
-Yada ben mi yanlış biliyorum? Gerçeten dünya markası mı kendileri, kanıt sunabilirler mi?
-Çok bilinmeyenli bir denklem değilde ne şimdi bu?
Uzun zamandır bu sorular üzerine yoğunlaşmış durumdayım. Tüm sorulara cevap bulamasamda en azından bir kaç bilinmeyeni bilinir hale getirmek de yarardır değil mi! Hadi bakalım ;
"Ülkeler coğrafi yapısının el verdiği ve ikliminin desteklediği yada teknolojisi ve kültür yapısı ile marka mı olmalı" sorusu var ilk sırada. Evet, otomobil teknolojisi ile anılan bir firma otomobil markaları ile ya da tarım ile bilinen bir ülke tarım ürünleri ile dünya markası yaratabilir. Peki nasıl oluyor da, Japon müziğinde ve kültüründe piyano yokken en ünlü piyona markalarından biri Japon markası oluyor."Yamaha". Bir kuyruklu piyano bir Japon evine sığamaz ki!
Finlandiya teknolojisi ile ünlü bir ülkemi ki Nokia diye bir markayı çıkardı.
Meksika nın ekonomisi Türkiye den dahamı güçlü? Hayır ama tekilası ile anılan bu ülke Corona diye bir bira markası yarattı ve bu marka tüm dünya ülkelerinde en yüksek fiyata satılan bira markalarından biridir.
Bir balıkçı ülkesi olan İsveçten Volvo markası nasıl çıktı.
Demekki sadece kültürle, coğrafi yapı vs. ile ülke olarak marka olmanın hatları belirlenemez.
Ülke olarak kendimize yeni katagorilerde yaratabilir miyiz? Mesela Red Bull enerji içeceği diye bir marka yarattı. Red Bull nereli? Avustralya lı.
Ya da varolan katagorilerde yeni bakış açıları ile meydan okuyan markalar yaratabilir miyiz? Bundan yirmi yıl önce piyasaya çıkan Diesel diye bir marka bugün 100-150 yıllık geçmişi olan jean markalarını geride bıraktı. 25 yıllık Nike 100 yıllık Adidası perişan etti. Starbucks ın tarihi nedir 25 yıl. Demek ki aynı alanlarda yeni lider markalar da doğabiliyormuş.
Birde en önemli konu. Biz Türkiye' yi Türkiye olarak yurdışında tanıtmaya çalışıyoruz. Ama Fransa olarak marka olunmaz Paris marka olur, Amerika ile marka olunmaz Las Vegas marka olur. Bizler Yeter ki ülke olarak değerlerimizi bilelim, ve bunlar ile ülkemizi markalaştıralım.
Beni en çok şaşırtan olaydan biri de şu olmuştu. İsviçre de bir yemekte tanıştığım bir bayan Türk olduğumu duyunca nasıl yani "Türkiye bir ülkemi , ben İstanbulu ülke Türkiyeyi de onun bir şehri sanıyordum " dedi. Hani kadının aklından şüphe edicem ama çok da bilgili sohbeti hoş olan bir bayandı.
Açıkcası bu bayanın kafasında nasıl böyle bir düşünce oluştu bilemiyorum ama biryerde yanlış yapılan yada birşeylerin hayata geçirilmesi için geç kalınan şeylerin olduğu kesin.
Thema Dergisinde M.A.R.K.A. Başkanı Sn. Hulusi Dericinin röportajından esinlenilmiştir.