Teknolojinin türkçesi(!) Second Life' da...

Nedir ne değildir pek bir bilgim yok, çok da merak etmedim ama bir SECOND LIFE furyası aldı başını gidiyor. Bir ara LOST esintisi alabora etti her yeri. Neyse ki yaz dönemine girdi de sular duruldu. Onu da hiç izlememiştim zaten.

SECOND LIFE'a burada yazı yazmak için bir göz attım. Ama gördümki insanlar hayatlarını sanallaştırmakta çok istekli ve gerçek hayatta sahip olamadıklarına burada sahip olmaya çalışıyorlar.

Şu anda Second life'a katılan ve burada yaşanların sayısı 7.2 milyona ulaşmış ve buna her ay ortalama bir milyon katılımcı daha ekleniyor. Kendi değişleri ile orası bir Yaşam Simülasyonu.

Tüm dünyayı etkisi altına alan SECOND LIFE oyunu, marka sahiplerini de harekete geçirmiş. Şöyle ki; Second Life'da ada satın alabiliyor, ürünlerinizi tanıtabiliyor ya da bir iş yeri açabiliyorsunuz. Pazarlama mecraları artık bu denli farklılaşıyor.

Nedense bu tarz girişimlerde Türk ürünlerinin katılımını çok sonralarda görürdük. Ama Second Life'da “VESTEL” ada satın aldı. Hatta firma 2010 yılının bayi çözümlerini burada segilemeyi düşünüyormuş. (merak edenler için 72 dönümlük bu adaların fiyatı 1675 USD ve aylık 300 USD lik de masrafları oluyor).

Evet, gerçekten böyle bir alanda bir Türk firmasını görmek güzel. Çünkü Adidas, Nike, Intel, Cisco, Sony, BMW gibi birçok dünya markası bu alandaki potansiyeli görüp çoktan yerlerini almışlar.

Peki madalyonun diğer yüzüne bakalım: maalesef Vestel üreticileri kendi uyruğundaki insanların tepkilerine o kadar duyarsızlar ki, slohanlarında Türkçeyi yanlış kullanıyorlar diye her yerde forumlar yayınlanıp Türk Dil Kurumuna şikayet bile edildiler. Kaldı ki bu firma kendilerini "Teknolojinin türkçesi" diye lanse ediyorlar ama neden Teknolojinin Türkçesi Türkçe bir kelime değil? Nedir ki Vestel’ in anlamı?. Sitelerinde o kadar dolaştım ama tarihçeleri hakkında ya da isimlerinin nasıl ortaya çıktığı hakkında bir bilgiye ulaşamadım.

Evet, geniş Ar-Ge çalışmaları yaptıkları ortada bunun hakkını vermek gerek ama bazı şeyleri doğru düşünüp yanlış uyguluyorlar. “Gençler haklı Vestel farklı” dediler, genç nesli hedef aldılar ama genç nesil de öyle bilinçsiz değil neyin ne olduğunun fazlası ile farkında. O nedenle ufacık yanlışlıklar bile eleştiri bombardımanına hedef olmaya yeterken bariz hataların affı mümkün olmuyor.

Son olarak dikkat ettiğim durum da, Vestel uluslar arası pazarlara açılmış durumda. Peki neden ortak bir slogan geliştirmek yerine yerel slogan oluşturuyorlar?. Teknolojinin türkçesi ile nasıl çıkacaklar uluslar arası pazara hem de Türkçe’ nin “T” sini küçük yazarak. Ya da somut bir örnekle açıklamak gerekirse “Impossible is nothing” dendiğinde İngilizce bilmeyenler bile Adidas’ı tanıyorlar.

Etiketler: , , ,

 

  1. Anonymous Adsız @ 3 Ekim 2007 13:36
     

     Second Life'da olması gereken birçok marka henüz yok. Bu sebeple Vestel'i tebrik etmek gerekiyor sanırım!

Yorum Bırak